طرز تهیـه، حریر بادام با برنج نیم دانه خواص و ارزش غذایی حریره بادام 

 نخستین غذای کمکی کـه برای نوزادان بسیـار مفید و حائز اهمـیت هست حریره بادام مـی باشد. حریر بادام با برنج نیم دانه حریره بادام با آرد برنج، بادام و شیر تهیـه مـی گردد و دستور پخت این غذای کمکی و مفید به منظور نوزادان را درون ادامـه این مطلب سماتک مـی خوانید. حریر بادام با برنج نیم دانه بـه گزارش سایت سماتک بـه دلیل وجود آرد برنج و بادام درون حریره بادام تمامـی نیـازهای بدن کودک شیرخوار تامـین مـی گردد.

غذا بـه کودکان از سنی کـه باید شروع بـه خوردن غذای کمکی کنند، همـیشـه دغدغه مادران بوده و هست. بـه همـین دلیل  بـه کمک خانم ها ایران کوهستانی و مـهسا مـیرزایی کـه به ترتیب مربی آشپزی و کارشناس تغذیـه هستند، هر بار دستور پخت غذا‌های مناسب را به منظور کودکان شما ارائه دهد. بنابر ‌این اگر دلتان مـی‌خواهد بدانید اولین غذایی کـه باید بـه عنوان غذای کمکی بـه نوزادتان بدهید از نظر تغذیـه ای چه ارزشی دارد این مطلب را بخوانید.

دستور پخت حریره بادام و نکاتی درباره ارزش غذایی آن

دستور پخت حریره بادام

مواد لازم:
بادام: حریر بادام با برنج نیم دانه 6 عدد
 آرد برنج: 2 قاشق سوپ خوری
 شیر پاستوریزه، یک استکان (حدود 60 مـیلی‌لیتر)
 شکر: 1 قاشق چای خوری
 آب: نصف استکان (حدود 30 مـیلی‌لیتر)

بادام‌ها را درون آب بریزید و بگذارید آب بـه جوش بیـاید، 30 ثانیـه بیشتر لازم نیست بجوشد، بادام‌ها را آبکش کنید، رویشان آب سرد بگیرید و بلافاصله، بـه راحتی آنـها را پوست ید. سپس بادام‌ها را با مقداری آب سرد و شکر درون مخلوط‌‌کن بریزید که تا در عرض چندثانیـه بـه مایعی سفیدرنگ و شیرمانند تبدیل شود. این مخلوط را روی شعله ملایم درون حالی کـه به طور مرتب هم مـی‌زنید، بـه مدت حدود 20 دقیقه بپزید. سپس آرد برنج را درون شیر سرد حل کرده و به مخلوط فوق اضافه کنید و مجددا مرتب هم بزنید که تا قوامـی مانند ماست پیدا کند.

مقدار اضافی حریره را درون ظرف درون بسته که تا دو روز درون یخچال نگه داری کرد.

جهت نگهداری حریره درون یخچال، اجازه دهید که تا کاملا سرد شود سپس درب ظرف را بسته و آن را درون یخچال بگذارید. البته تازه تهیـه این حریره بهتر است.

کودک 6 ماهه صرف‌نظر از شیر مادر حتما غذای کمکی نیز بخورد، چون درون حال رشد و نمو هست و شیر مادر بـه تنـهایی نمـی‌تواند  تمام نیـاز‌های بدن او را تامـین کند. 

 حریره بـه کودک حتما از یک قاشق چای‌خوری شروع شود و روزانـه اضافه ‌گردد بـه گزارش سماتک نظر مـهسا مـیرزایی، کارشناس تغذیـه: درون ماه ششم لازم هست روزی یک‌بار قبل از شیر بـه کودک، حریره‌ی 5% ( بـه مقدار مساوی با شیر ) بـه کودک داده شود. حریره بـه کودک حتما از یک قاشق چای‌خوری شروع شود و روزانـه اضافه ‌گردد که تا در پایـان ماه ششم بـه 150 گرم (دو سوم استکان) برسد.

حریره مـی‌تواند به منظور یک وعده‌ی کودک کافی باشد و نیـازی نیست کـه در همان وعده بـه کودک شیر هم بدهید، ولی طبیعی هست که آنچه کودک قبلا بـه آن عادت کرده (شیر ) را ترجیح ‌بدهد. بنابراین مـی‌توان قبل از حریره، بـه اندازه ی نصف شیشـه بـه کودک شیر مادر داد. درون ماه هفتم مـی‌توان حریره‌ی 10% را به منظور کودک شروع کرد اما درون این سن بـه غذای دوم هم نیـاز هست و ما‌بقی وعده‌های کودک (حدود 170- 200 گرم) را شیر مادر تشکیل مـی‌دهد.»

ارزش غذایی حریره بادام:
آرد برنج بـه ترتیب شامل درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌هایی مانند پروتئین، کربوهیدرات، ویتامـین‌های گروه ب، آهن و کلسیم است.

شیر کامل هم شامل پروتئین، چربی، کلسیم و ویتامـین د است. این دو ماده یعنی آرد برنج و شیر کامل از 6 که تا 7 ماهگی به منظور کودک قابل مصرف هستند. بادام از گروه دانـه‌های روغنی محسوب مـی‌شود و شامل ریز‌مغذی‌هایی مانند ویتامـین A و D و هم چنین اسیدهای چرب ضروری هست که از انتهای ماه ششم به منظور نوزاد قابل مصرف است.

توصیـه‌ی من این هست که هرچه بـه اواخر شش ماهگی کودک نزدیک‌تر مـی‌شویم پودر بادام را اضافه کنیم و در اوایل شش ماهگی حریره بیشتر ترکیبی از آرد برنج و شیر کامل باشد. بنابر‌این من دو نوع حریره را بـه شما پیشنـهاد مـی‌کنم و دستور پخت آن را مـی دهم کـه کمـی با حریره بادام خانم کوهستانی متفاوت است.

حریره ی 5%:
آرد برنج 5 گرم
 شیر 50 گرم
 آب 100 گرم
 شربت قند 5 گرم
 محلول نمک طعام 5/1  گرم

آرد برنج الک کرده را درون اب جوش ریخته و تا نیم ساعت روی شعله ملایم هم بزنید. وقتی خوب پخت محلول نمک و شربت قند و شیر را کـه کمـی گرم شده(70 درجه) درون آن بریزید بعد از 1-2 دقیقه کـه حریره جوشید، آن را خنک کرده و به کودک بدهید.  

 حریره مـی‌تواند به منظور یک وعده‌ی کودک کافی باشد

حریره ی 10%:
 آرد برنج 20 گرم
 کره 5 گرم
 شیر 200 گرم
 آب 50 گرم
 شربت قند 10 گرم
  محلول نمک طعام 3 گرم

نیم استکان شیر و آب را با هم بجوشانید سپس روی شعله ملایم بگذارید ، سپس آهسته آرد برنج را درون آن بریزید و به مدت نیم ساعت مرتب هم بزنید. بعد شربت قند و محلول نمک طعام اضافه کنید و بقیـه‌ی شیر را گرم کرده و در آن بریزید و 2 که تا 3 دقیقه بجوشانید. درون این حریره کره بریزید و خوب هم بزنید.

(این حریره به منظور کودکان 6 تا10 ماهه مناسب هست و درون هر وعده مـی‌توان 50 که تا 200 گرم از این حریره را بـه کودک داد)

موارد منع مصرف و توصیـه‌ها:
به طور عادی آرد برنج  و بادام نمـی‌تواند آلرژن باشد و برای کودک حساسیت ایجاد کند اما به منظور هضم بهتر درون دستگاه گوارش کودک، بهتر هست پوست بادام‌ها کنده شده و سپس پودر شود. به منظور آسان‌تر شدن این امر، بهتر هست بادام‌ها را چند ساعت بخیسانید.

و اما شیر کامل درون برخی از کودکان مـی‌تواند حساسیت یـا عدم تحمل ایجاد کند کـه در این صورت حتما با پزشک م شود و اقدامات لازم صورت گیرد.




[طرز تهیـه، خواص و ارزش غذایی حریره بادام حریر بادام با برنج نیم دانه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 21 Jun 2018 10:09:00 +0000